SpäťÚvodINFORMÁCIE - KOMENTÁRE › A čo tak LIDL?

A čo tak LIDL?

9.marec 2020 / redakcia - zamyslenie

Je možné, že niekto tento text vyhodnotí ako nekorektný, skreslený či zaujatý. A možno je to tak. Ale to nie je môj problém.

Prinášame dva úplne porovnateľné údaje, aj s prílohami. A zamyslením. Ešte skôr ako budú zverejnené údaje o čistých ziskoch firmy, odvádzaných do Nemecka, len pár dní pred tým ako sa na treťom kole vyjednávania určite dozvieme, že firma musí šetriť, nemá na nárast miezd o viac ako smiešnych dvadsať eur na hlavu, ktoré navyše horko-ťažko vydolovala spod zeme a my, zamestnanci, by sme mali tým, ktorí nám to 'zabezpečili', pomaly bozkávať ruky.



Treba písať veľa? Alebo stačí čítať ponuku z portálu 'profesia.sk' a trocha sa zamyslieť? Skúste obojo.
Dve pozície, nie totožné, ale predsa len.... obe sú spojené s predajom predávaných produktov..., a možno by sa u nás dala nájsť aj tretia, áno, predajci z retailu.

Údaje sú aktuálne, z dnešného rána, 9.marca, z portálu profesia.sk. Nech sa páči, máte záujem? Hláste sa:


Slovak Telekom
operátor Call Centra pre zákazníkov
Žilina, plný úväzok
nástupná mzda: 696€ + odmeny za predaj

LIDL
predavač/pokladník
Žilina, plný úväzok
nástupná mzda: 910€ + garantovaný zmluvný nárast mzdy prvé tri roky
 

A čo hovoria lákavé vety z oficiálnych ponúk?
Lidlácke tvrdenia o 'istote slušnej práce', 'rozmanitej práci v príjemnom a dynamickom kolektíve' či telekomácke reči o 'zázemí a podpore najväčšieho operátora na Slovensku' môžeme bez obáv zaradiť k ľúbivému marketingu. Kým Lidl o kariérnom raste hovorí o všeobecnom 'postupnom zaškolení, dlhodobom vzdelávaní, možnosti kariérneho rastu či získavaní skúseností', Telekom pritvrdzuje - sľubuje všakovaké vymoženosti ako 'zamestnanecké teambuildingové akcie', 'podporu a pomoc od vedúceho i kolegov', ba dokonca aj 'školenia na firemné náklady'. Nože, kolegovia na call centrách. Koľkokrát ste boli na skutočnom teambuildingu, kde ste všetci mohli v pohode vypnúť na deň-dva, zabudnúť na plnenia plánov a ten váš tím ste tam skutočne 'postavili na nohy'? A kto iný ako armáda vedúcich, koordinátorov, trénerov, poradcov, kaučov, špecialistov a seniorkohosi na čokoľvek má robiť podporu? A kto to má, preboha, hradiť? Ten človek, čo sme ho včera prijali do firmy a chceme po ňom to i ono a aby predpisovo komunikoval so zákazníkom? Veď ak firma nájde na trhu 'hotových' agentov/operátorov call centra, ktorí sa vyškolili kedysi za svoje alebo to urobia teraz, no nech ich prijme a neškolí.

Ale to nie je všetko
Motivačné finančné ohodnotenie? Fixná zložka mzdy závisí od výkonu? Áno? To odkedy? A to má niekto drzosť napísať v čase, keď do základov firma LEN na základe kolektívnej zmluvy ešte donedávna dokázala dať až neuveriteľných aj päť-šesť euro?? Mimochodom, firma sa rada tasá ako chce pridávať tým, čo majú najnižšie základy. Nespravila to ani raz, len keď ich donútil zákon alebo naša zmluva, aj to, úprimne povedané, na úkor iných zložiek vo firme.
Variabilná zložka nie je limitovaná ani inak ohraničená? Veď klamete!!! Ona je ohraničená samotnými pravidlami vyplácania prémií, určovaním plánov, trestami za prekročenie alebo nenaplnenie ukazovateľov, sofistikovane skrytými za názov 'kvalifikačné kritériá', keď sa ľuďom kradnú ich už raz zarobené peniaze. Lebo pravidlá ich môžu osekať či zobrať celé aj v posledný deň v mesiaci. A hlavne, je tu možnosť kedykoľvek zvýšiť plán tak, aby ľudia dostali stále rovnako. Tak ako je to so žiadnym limitom a neohraničenosťou odmien?? A už nehovoriac o tom, že prepúšťate najvýkonnejších ľudí, ktorí sa prehrešili jediným - že pri práci aj premýšľali a mali odvahu o tom kriticky hovoriť.  

Poďme do finále, stojí za to
Pozrime sa na skryté či zahmlené veci oboch ponúk.
LIDL garantuje nástupný plat 910€ a tiež zmluvne dohodnutý nárast mzdy prvé tri roky. Zamestnávateľom sa stáva LIDL a podpisujete pracovný pomer na dobu neurčitú.
Čo garantuje Slovak Telekom? Základnú mzdu 696€ a vraj aj tie odmeny za predaj, hoci nikto nevie aké a či vôbec (pozri vyššie). Tu všetky garancie končia. Tie bláboly o teambuildingoch a najväčšom operátorovi samozrejme počítať nebudeme.

Ale viete, čo vám ešte garantuje Slovak Telekom?
Že prvé roky budete zamestnaní cez akúsi pracovnú agentúru, ktorej meno ani nemusíte poznať.
Že nebudete právoplatný zamestnanec Telekomu, lebo nemáte právo na tie isté benefity (napríklad doplatok hodnoty stravného lístka zo sociálneho fondu) ako má váš kolega hoci spoza stola alebo stovky ďalších zamestnancov.
Že s leasingovkou podpíšete pracovnú zmluvu, v ktorej sa píše, že kedykoľvek, keď vás Slovak Telekom prestane potrebovať, okamžite s robotou končíte.
Že v tom lepšom prípade vás časom, po rokoch v leasingovke, (možno) zamestná ozaj Slovak Telekom. Samozrejme, ak budete výkonný, poslušný. Ale hlavne - zamestná vás LEN na dobu určitú. Bez vysvetlenia prečo, keď je s vami po tých rokoch v leasingu tak spokojný.
Že od žiadnej banky na Slovensku nedostanete ani len prísľub hypotéky, kým budete robiť za pár stovák vo firme bez akej-takej garancie zamestnania.
Že vás bude firma pri každoročnom predlžovaní zmluvy bude stresovať, ak nie rovno vydierať, či pokračujete ďalej, či vás vráti do leasingu alebo idete rovno na ulicu. A ani týždeň pred koncom doby určitej nemusíte vedieť, aké má s vami plány. Samozrejme, že ak sa znepáčite, odídete bez poďakovania za päťročnú robotu a aj bez odstupného, na ktoré nemáte nárok.

Celkom slušná znôška 'garancií', nie? Agenti/reprezentanti/operátori call centra, máte ešte nejaké ďalšie?

 


 

Ponuka pracovnej pozície predajca/pokladník v LIDL-i:



Ponuka pracovnej pozície operátor call-centra v Slovak Telekome:


Popis ponuky/benefitov pozície v LIDL-i:


Popis ponuky/benefitov v Slovak Telekome:



Pre prípadných kritikov tohto článku jedna veta navyše. Áno, sú aj iné porovnávacie kritériá, pre ktoré si záujemca napokon vyberie Slovak Telekom a nie Lidl. Napokon, hovorí sa, že komu sa nepáči, nech ide inam. Isteže. Ale porovnanie ponúk a praxe stojí za povšimnutie... aj za zamyslenie...

Lebo vždy mi pri tom napadne aj iná veta... žeby toto bola tá ospevovaná zmena kultúry? ... žeby toto bol príchod ten 'úplne novej firmy', ktorú nám sľubujú (či skôr nás ňou strašia) po stenách každej chodby v našich magentových budovách?

zdroj:
LIDL - https://www.profesia.sk/praca/lidl-slovenska-republika
Slovak Telekom - https://www.profesia.sk/praca/slovak-telekom


9.3.2020 - DL

po uzávierke:

Okamžite po uverejnení článku sme boli upozornení na zmenu v ponuke Slovak Telekomu na portáli profesia.sk, údajne od včerajšieho poludnia...

Do textu o ponuke mzdy bol pripojený nasledovný text:
'Mzda: 696 EUR/mesiaczákladná mzda 696 EUR brutto+odmeny z predaja. Priemerný zárobok agenta telefonického predaja na pozícii je 1200 EUR po 3 mesiacoch.'

Takže priemerné prémie všetkých nováčikov po troch mesiacoch práce sú 500€? Áno? Vysvetlenie aj s číslami necháme na zodpovedných. Týmto zároveň žiadam firmu (zatiaľ len takto narýchlo a verejne) o zaslanie informácií o priemerných odmenách všetkých zamestnancov call centier (bez udania mien, len zoznam pozícií), predovšetkým však nováčikov po troch mesiacoch v tejto firme.
Samozrejme, že budem o tieto údaje žiadať aj na prvom oficiálnom stretnutí so zástupcami firmy.

10.3.2020 - DL

ANKETOVÉ OTÁZKY

Počet návštev 2258713
Počet loginov 104096